Friday, May 25, 2012

Hargailah mereka di sisi

Bismillahirahmanirahim...Assalamualaikum...

Cuba kita hayati kata-kata ini...

Tanya pada rindu, rindu pasti berlalu.

Tanya pada sayang, sayang kadang hilang.

Manusia datang dan pergi dalam hidup ini,

Persoalannya tika mereka di sisi, adakah kita menghargai?

Korg pernah terfikir tak bila seseorang yang kita sayangi berada di sisi kita, berapa kerap kita menghargai apa yang dia telah lakukan untuk kita... Mungkin ada tetapi cukup tak dengan apa yang dia lakukan untuk kita dengan sepenuh hatinya dan seikhlas jiwa...(mcm terbalik jer...ikut korg la nak bc mcm mana..hehehe)

Mungkin kita tak sedar kerana kita tak pernah terfikir insan itu masih berada di sisi kita... Andai kita tahu bila insan itu akan pergi dari hidup kita, pasti kita akan berusaha menghargai setiap saat dan apa yang dia lakukan untuk kita dengan penuh keikhlasan serta kasih sayang...

Andai dia pergi dari hidup kita tanpa sedetik pun sempat kita menghargai apa yang dilakukan pasti sesal yang berpanjangan akan kita rasai..Begitu juga dengan orang yang kita cintai, jagalah hatinya supaya dia merasakan kita amat menghargai dan mengambil berat tentang dirinya... Cubalah luangkan sebanyak mungkin masa senggang yang kita ada untuk bersama insan yang kita sayangi tak kira siapa dia, samada kekasih, suami, ibubapa, adik2, atok, nenek atau orang yang selalu berada disamping kita ketika kita jatuh dan bangun dalam meniti kehidupan ini.. Kerana tanpa mereka kita akan tenggelam dalam dunia yang penuh kecelaruan ini.. Mereka yang menjadi pendorong, penguat dan pembakar semangat dan hidup kita melalui susah dan senang..

Jangan sampai bila mereka sudah pergi meninggalkan kita baru kita sedar..."Kenapa aku tak pernah nak jaga hati dia masa dia bersama aku dulu?"..."Kalau dulu aku selalu luangkan masa bersama dia semua ini takkan terjadi"...Kenapa aku tak hargai apa yang dia buat pada aku dulu??"...Kalau lah boleh aku undur masa nak jer aku membalas segala apa yang dia lakukan untuk aku selama ini... (Semua ini akan kita fikir bila semuanya sudah terlambat).. Rasa sesal yang pasti menyakitkan hati sendiri...Jadi sebelum semua penyesalan itu terjadi hargailah apa yang orang tersayang atau orang sekeliling kita lakukan untuk diri kita...

"Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna" <----> "Hargailah mereka yang berada di sisi kita"

No comments:

Post a Comment

Kuasa Maaf - "Saya Minta Maaf"

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ Pernah baca tak petikan ni, "...