Tuesday, January 28, 2014

Aku Mencari Dalam Sebuah Kehidupan

...بسم الله الرحمن الرحيم


Aku mencari ketenangan yang dianugerahkan oleh Dia,

Aku mencari pengertian dalam setiap ilmu dan kalam Dia yang disampaikan kepada Nabi ku,

Aku mencari kebahagian yang diredhaiNya,

Aku mencari sebuah keabadian yang hakiki,

Aku mencari kegenggam ketabahan hidup jika diuji,

Aku mencari kecintaan Tuhan dan Nabi ku dalam setiap urusan hidup ku,

Aku mencari sebuah kehidupan yang memberi kedamaian dan ketenangan..

*************************************
Aku mencari bukan yang hebat,
tapi yang mampu menjadi pendamping setia.

Aku mencari bukan yang perkasa,
tapi yang mampu melindungi keluarga.

Aku mencari bukan yang kaya,
tapi yang mampu bersederhana dalam hidup.

Aku mencari bukan yang kacak,
tapi yang sempurna di mata.

Aku mencari bukan yang sempurna,
tapi yang mampu melengkapi kekurangan diri.

Aku mencari yang mampu membawa diri ke arah syurga abadi.


Assalamua"alaikum..

Wahai kawan-kawan, jangan kita lupa bahawa dalam setiap pencarian hidup kita segalanya telah ditetapkan oleh Allah sejak kita berada di dalam rahim ibu lagi. Oleh itu, setiap yang kita terima dalam kehidupan ini, kenalah redha dan bersyukur. Dan bagitahu diri, "Allah sudah bagi yang terbaik untuk aku, berbanding orang lain yang lagi susah pada aku..." 

Hadis riwayat Anas bin Malik ra:
Sesungguhnya Allah S.W.T mengutus seorang malaikat di dalam rahim. Malaikat itu berkata: Ya Tuhan! Masih berupa air mani. Ya Tuhan! Sudah menjadi segumpal darah. Ya Tuhan! Sudah menjadi segumpal daging. Manakala Allah sudah memutuskan untuk menciptakannya menjadi manusia, maka malaikat akan berkata: Ya Tuhan! Diciptakan sebagai lelaki ataukah perempuan? Sengsara ataukah bahagia? Bagaimanakah rezekinya? Dan bagaimanakah ajalnya? Semua itu sudah ditentukan dalam perut ibunya. (Shahih Muslim No.4785)

Jika kita berasa tidak bernasib baik dengan hidup kita, cuba kita buka mata dan lihat orang disekeliling, mereka yang lebih bertuah atau kita yang lebih bertuah. Walaupun kadangkala kita nampak orang lain lebih senang dan berjaya daripada kita, tapi ketahuilah setiap manusia mempunyai masa senang dan susah yang pasti dilalui. Jadi, bila kita lalui masa senang, kita kenalah bersyukur sebab Allah bagi kita rasa itu dan sebaliknya. Bila kita hadapi waktu susah, kita kenalah berfikir, "Dia sudah beri aku banyak kesenangan, apa salahnya kali ini aku merasai ujian yang Dia berikan pada aku.."


Dalam hidup ini semua orang mahukan sebuah pencarian hidup yang menyenangkan. Kesenangan itu adalah nikmat, kesusahan itu adalah ujian. Ketika merasai kesenangan kita ingat balik waktu susah kita, dari itu kita akan bersyukur dengan apa yang kita ada dan terima hari ini. 

No comments:

Post a Comment

Kuasa Maaf - "Saya Minta Maaf"

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ Pernah baca tak petikan ni, "...